دیابت بارداری و افزایش خطر چاقی در دوران کودکی

  17اوت 2016 - دانشمندان مرکز بهداشت زنان و کودکان تیانجین(چین)، با همکاری محققان آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای شمالی و جنوبی در یک مطالعه ی بین المللی نشان دادند که دیابت حاملگی(GDM)  با افزایش شانس چاقی فرزندان ارتباط دارد.

این مطالعه ی بین المللی با عنوان" چاقی دوران کودکی، شیوه زندگی و محیط زیست (ISCOLE)"، در ژورنال Diabetologiaمنتشر شد، نتایج این تحقیق نشان داد که دیابت بارداری، خطر ابتلا به چاقی دوران کودکی را از سن نه تا 11 سالگی در بیش از 4700 کودک مورد بررسی، افزایش داده است.

محققان می دانستند که کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت حاملگی( که تا 28 درصد از حاملگی ها را تحت تاثیر قرار می دهد)، در معرض خطر چاقی هستند، اما، تا به امروز اکثر تحقیقات بر روی کودکان در کشورهایی با درآمد بالا متمرکز شده و اطلاعات محدودی در مورد کودکان مناطق دیگر جهان در دسترس بود.

در این مطالعه ی چند ملیتی، به سرپرستی Pei Zhao، برای اولین بار ارتباط بین دیابت بارداری و چاقی دوران کودکی با استفاده از چنین مجموعه ای گسترده ای از داده ها از کشورهایی با در آمد پایین تا بالا بررسی شد.

ژائو و همکارانش به بررسی 4740 کودک 9 تا 11 ساله از کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، چین، کلمبیا، فنلاند، هند، کنیا، پرتغال، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالات متحده پرداختند.

در این مطالعه ی مقطعی از معیارهای تشخیصی انجمن دیابت آمریکا(ADA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سه شاخص چاقی در دوران کودکی شامل: BMI، اندازه ی دور کمر و چربی بدن استفاده شد.

نتایج اولیه نشان داد که چاقی عمومی در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به GDMدر سنین 9 تا 11 سال در مقایسه با کودکان متولد شده از مادران بدون GDM، بطور قابل توجهی شیوع بالاتری دارد (18.4٪ در مقابل 12.0٪)، همچنین چاقی شکمی (16.0٪ در مقابل 9.6٪)، چربی بدنی (12.1٪ در مقابل 7.9٪ بود ) و متوسط وزن هنگام تولد(3415 گرم در مقابل 3274 گرم) در مقایسه با کودکان مادران بدون GDMبالاتر بود.

علاوه بر این، نویسندگان گزارش دادند که ارتباطی بین دیابت بارداری و افزایش احتمال چاقی عمومی و چاقی شکمی در دوران کودکی در جوامع مورد مطالعه در سراسر 12 کشور مشاهده می شود اما چاقی شکمی به خصوص در میان کودکان کشورهایی با درآمد بالا در حال افزایش است.

شیوع کلی دیابت بارداری در سراسر جهان 4.3 درصد است اما شیوع آن در انگلستان و چین 1.9 در صد و در پرتغال 8.8 درصد است.

این یافته ها برای عوامل دیگر از جمله سن مادر در زمان زایمان، تحصیلات مادران، نوع تغذیه ی نوزاد، سن حاملگی، تعداد خواهر و برادرهای جوانتر، نمرات الگوی رژیم غذایی کودک، فعالیت فیزیکی، زمان خواب، بی تحرکی، سن، جنس، وزن هنگام تولد تنظیم گردید، با این حال، این یافته ها فقط تا حدی مستقل از شاخص توده بدن فعلی مادر(BMI) بودند.

اگر چه مکانیسم مرتبط با افزایش خطر چاقی در این کودکان هنوز نامشخص است، این تیم تحقیقاتی اعلام نمود قرار گرفتن در معرض GDMبا رشد بیش از حد جنین در رحم (به دلیل افزایش در توده ی جنین و تغییرات در سطوح هورمون جنینی) و در نتیجه قند خون بالا، هیپرانسولینمی و سنتز بالای هورمون سیری "لپتین" در فرزندان همراه است.

برخی تحقیقات قبلی نیز نشان داده اند که GDMممکن است با ایجاد تغییرات اپی ژنتیک در ژنوم جنین، بیان ژن تنظیم سوخت و ساز بدن برای مثال، تجمع چربی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/worldwide-study-shows-gestational-diabetes-raises-childhood-obesity-risk-96896143.html